In ‘Hoe krijg ik mijn tent op orde’ maakt de lezer kennis met Harry, een echte horecaman, die door de groei van zijn bedrijf in de problemen komt.
Er is gedoe in het team, de gastbeleving loopt achteruit, de cijfers duiken in het rood, en dit alles heeft zijn weerslag op Harry’s privéleven. Terwijl groei juist het doel is waar iedereen naar streeft!
Download het e-book en begin meteen met lezen hoe je je bedrijf op orde krijgt!
24 pagina's
3 extra businesscases
9 leessuggesties
In ‘Hoe krijg ik mijn tent op orde’ maakt de lezer kennis met Harry, een echte horecaman, die door de groei van zijn bedrijf in de problemen komt. Er is gedoe in het team, de gastbeleving loopt achteruit, de cijfers duiken in het rood, en dit alles heeft zijn weerslag op Harry’s privéleven. Terwijl groei juist het doel is waar iedereen naar streeft!
Download het e-book en begin meteen met lezen hoe je je bedrijf op orde krijgt!
24 pagina's
3 extra businesscases
9 leessuggesties
Veel MKB-bedrijven zijn organisaties in hun meest primaire vorm. Ze bestaat en maakt een product of verleent een bepaalde dienst. De wijze waarop is ondergeschikt, de uitkomst telt. De vorm of inrichting is vaak informeel en deze is veelal intuïtief tot stand gekomen. Bewust structuur aanbrengen wordt vaak gehinderd door een no-nonsense mentaliteit en de angst voor bureaucratie. Of het wordt gewoonweg vergeten omdat we druk zijn met de waan van de dag en het immers ‘toch lekker loopt?’
De dominante norm vanuit de medewerkers is loyaliteit en toewijding; meer nog dan de factor of er wel écht een constante kwaliteit wordt geleverd. Een sterke teamgeest is belangrijk en wordt zowel door de werkgever en werknemers als positief gewaardeerd en ervaren.
De eerste spanningen doen zich voor wanneer er zaken ingrijpend veranderen. Zoals bijvoorbeeld een sterke groei van het bedrijf. Eilandjes ontstaan en het team drijft langzaam uit elkaar. Het management voelt alsof zij achter de feiten aanloopt en medewerkers gaan klagen dat alles ‘anders is dan vroeger’.
Onnodige ergernissen ontstaan zonder dat iemand er werkelijk een vinger op kan leggen. Dit is hét moment dat blijkt dat een helder personeelsbeleid en een visie op leiderschap onvoldoende georganiseerd is.
Dit is overigens geen verwijt aan de ondernemer in kwestie, het zijn signalen voor een volgende uitdaging. Wél één die moet worden aangegaan wil het bedrijf niet in de problemen komen.
Dit e-book beschrijft wat er gebeurt als een dienstverlenend bedrijf, Hotel-Restaurant De Blije Gast, door groei in de problemen komt en hoe de ondernemer tracht om zijn tent op orde te krijgen. In dit geval heb ik gekozen voor een ondernemer, horecaman Harry, maar het had net zo goed een horecavrouw kunnen zijn. De inzichten die Harry leert zijn verwerkt in de verhaallijn.
Klik hier en ontdek hoe je minder zorgen, meer vrije tijd en een beter bedrijfsresultaat krijgt door een duidelijke visie en een helder personeelsbeleid.
Frans Heerink, Strategisch Personeelsadviseur en trainer Managementvaardigheden & Gastvrijheid
Telefoon: +31 06 11 34 23 79
E-mail: [email protected]
Copyrights Rightstyle 2023